G-9Q5QSD1WHY יעוץ ארגוני ועסקי תיק ת"א - תקשורת אפקטיבית טל לוי דיאמנשטיין יועצת אירגונית ומנחה עסקית
top of page

עושים עסק
- מאמרים

חיפוש

תיק ת"א - תקשורת אפקטיבית


תקשורת אפקטיבית

לרוב אני כותבת כאן דווקא על הפגישות הקטנות, היזמים בצמיחה שלי, כאלה שהם עסק של איש/ה אחד/ת, גם הם כמובן צריכים כלים ומיומנויות לניהול ותקשורת.


אבל האמת שהפעם אני בוחרת לכתוב דווקא אחרי סיום תהליך עם מנכ"ל שבחר בי ללוות אותו' בגלל תהליך משונה שקרה (ולא קרה כמו שהוא רצה שיקרה) בארגון שלו/ והדבר האחרון שהוא חשב (כמו כולנו) שהבעיה היא דווקא אצלו.

והיום, אחרי שהתהליך שלנו הסתיים, והכוחות שהוא מצא בעצמו איפשרו לתהליכים אחרים בחברה לקרות בטבעיות, אני יכולה להרשות לעצמי לסכם פה כמה תובנות שכל אחד ואחת יכולים לגדול מהם.

אז מה הופך מנהל למנהל טוב?

בין אם הכוונה ליזם שמנהל רק את עצמו ובין אם מדובר במנכ"לית של ארגון גדול – או במילים אחרות "תיק ת"א" – חמישה עקרונות שהכי כיף כשנולדים איתם, אבל אפשר גם להתאמן עליהם:


תקשורת אפקטיבית


מנהלים שמציגים תוצאות טובות יודעים לתקשר היטב עם הסביבה ולרתום את האנשים החשובים להצלחתם למען המטרה.


בין אם זה העובדים שלכם, הלקוחות שלכם, הספקים שלכם או סתם החברים מהצבא - למדו להגיד מה אתם רוצים ועבדו על הדרך שבה אתם מתקשרים עם אנשים. תתפלאו כמה דלתות נפתחות וכמה הזדמנויות תגלו עבור הארגון שלכם. למעשה המשמעות היא שככל שנהיה יותר מדויקים ונגיד למי שיושב מולנו מה חשוב לנו, ככה הסיכוי שבאמת נשיג את זה הוא גדול.

זה אולי נשמע פשוט, אולי אפילו פשוט מידי.

אבל אם זה היה כזה פשוט אז זה פשוט היה קורה, אבל זה לא, זה קשה, וקשה במיוחד לנשים (זה מחקרים אומרים, לא אני), אבל הבשורה המשמחת היא, שאפשר (ואפילו רצוי) להתאמן על זה.


אז הנה הצעד הראשון בדרך לשם:

לפני שאתם נכנסים לפגישה / מתחילים את היום / משלחים את המוצר, שאלו רגע את עצמכם – מה הכי הייתי רוצה שיקרה? מה הייתי רוצה שיגידו? יחשבו? ירגישו? או לחילופין – מה הייתי רוצה להשיג?


זה אולי נשמע קצת טיפשי. אבל רובנו, נכנסים לפגישות האלה מבלי להערך אליהן. מבלי להחליט – מה אנחנו רוצים שייצא מהן, ולא שמים את זה על השולחן.


וזה כבר.. הצעד הבא.

הרגע שבו הדברים קורים בצורה אפקטיבית באמת הוא הרגע שבו לומדים להגיד את זה בקול רם. כשמתחילים את הפגישה באמירה מדויקת על "עם מה אנחנו רוצים לצאת ממנה?", מה חשוב לנו להשיג?

יצירתיות וסתגלנות

מנהלים טובים יודעים להסתגל בצורה אפקטיבית לשינויים ורואים בטעויות הזדמנות ללמידה וצמיחה.

סתגלנות מתאפשרת בעיקר כשיש מקום ליצירתיות, ויצירתיות מתאפשרת – כל הזמן.


התחילו בשינויים קטנים.

תזיזו את הספה, תזמינו מנה שאין לכם מושג מה היא. תלבשו צבע שלא הייתם מעיזים. צאו לשאוף אויר באמצע היום. אכלו ארוחת ערב בחדר השינה. צבעו את הקיר בסגול.

תעשו שינויים כל יום או פעם בשבוע או מבחינתי תסמנו ביומן פעם בחודש יום שהוא "יום השינויים", שבו עושים דברים אחרת לגמרי. האמת שזה ממש ממש לא משנה מה תעשו ובלבד שתעשו.

יצירתיות בשעת משבר מתאפשרת כשאנחנו נותנים לה קודם להכנס לחיי היום יום ולומדים לא לפחד ממנה.

קבלת החלטות מהירה ונחושה

מנהלים מוצלחים יודעים שהם לא יכולים להמתין עם קבלת החלטות, עד שיהיו בידיהם כל הנתונים האמינים והמושלמים ביותר. הם מבינים שלעיתים קרובות קבלת ההחלטה הלא נכונה עדיפה מלא לקבל החלטה כלל.


מכירים את הזוגות האלה או החבורות שיכולים להעביר ערב שלם ב"לא נעים לי...":

אולי נלך לאכול משהו?

לא אכפת לי, בכיף, מה שבא לך

לי לא משנה, רק אם בא לך

אין לי בעיה, אם בא לך אז נלך

סבבה, אז לאן נלך?

לא אכפת לי, אני זורם על הכל...


אם התסריט הזה נשמע לך מוכר, אם אתם מסוג האנשים ש"זורמים" כל הזמן, התאמנו בדיוק על השריר הזה – למדו לקבל החלטות (גם אם הן קטנות וטיפשיות כמו לאיזה מסעדה יוצאים הערב) ולהגיד בקול מה חשוב לכם ומה הקווים האדומים שלכם.

ככל שתתאמנו על זה בדברים הקטנים, יהיה קל יותר לממש את זה בעסק, זה לא אומר להיות פחות פשרנים וותרנים, אבל זה כן אומר – לדעת לקבל החלטות במקומות שקל מאד למסמס מבלי להרגיש "שתלטנים".

תכנון

רוב המנכ"לים יודעים שהם צריכים להשקיע מחשבה במטרות לטווח ארוך, קצר ובינוני.

עם זאת, רובנו, ובוודאי כשישראלים, משקיעים המון בטווח הקצר ומעט מאד (אם בכלל) בטווח הארוך.


מנהלים מצטיינים משקיעים זמן רב יותר בצורה משמעותית במחשבה על המטרות לטווח ארוך.


לעצמאיים תחום התכנון חשוב פי כמה וכמה, מאחר והם לרוב פועלים בתוך בועה וללא ביקורת (להבדיל מהמנכ"ל בארגון). ולפעמים נזכרים, רק כשמאוחר מידי.

אז גם אם נדמה לכם שזמן התכנון "שואב" את היכולת "לעבוד" – למדו להשקיע בו ואל תתפתו לוותר עליו.

הפתרון הפשוט הוא לקבוע פגישות תכנון ביומן כפגישה לכל דבר, אחרת קל מאד ללכת למקומות אחרים, אחד הציטוטים האהובים עליי בהקשר הזה הוא של אברהם לינקולן שאמר "אם היו נותנים לי 8 שעות לכרות עץ, הייתי משקיע 6 מהן בהשחזה של הגרזן" זה משפט יפה בעייני שנכון לתת לו מקום גם בעסקים.

אמינות

אמינות היא תכונה טובה תמיד, ובכלל תמיד טוב להיות כנים.

אבל בכל הקשור לעמידה בראש ארגון, מחקרים מוכיחים כי מנהלים טובים הם אלו שמביאים תוצאות באופן עקבי ואמין, וממלאים אחר התחייבויותיהם באופן שוטף. לאנשים שנחשבים אמינים יש סיכוי גבוה פי 15 להצליח בתפקידם כמנכ"לים.

או במילים אחרות – רוצים להצליח? תפסיקו לשקר.

כן, גם שקרים קטנים נחשב לשקר, ובעיקר – לעצמכם.

היו כנים עם עצמכם וכנים כלפי מצבו של הארגון שלכם. יש לנו נטיה חברתית (או מחלה לאומית) כזאת "לעגל פינות". להגיד "יהיה בסדר". זאת מחלה קשה מאד לעסק.

גם אם היום אתם לבד בסירה שלכם, יבוא יום ותרצו לגדול (זאת הסיבה שאתם קוראים עכשיו את המאמר הזה, לא?). קחו בחשבון שהעובדים שלכם יעשו בדיוק את מה שאתם עושים, וילמדו לעגל פינות בדיוק כמוכם. ולפעמים היום הזה מגיע יותר מהר ממה שחושבים.

אז עשו לעצמכם כלל, היו ישרים ואמינים, גם אם אף אחד לא רואה.


בעידן שבו תוכנות של בינה מלכותית יכולות בהינף מקלדת לכתוב תוכנית עסקית, או חמשיר, ולצייר את השירים של שלמה ארצי, או עכבר יושב על הירח, בעלי עסקים "קטנים" או גדולים יכולים למצוא את עצמם מוצפים בכלים, וידע בלי להתאמץ בכלל.

זה טוב בעייני, וזה חשוב, אבל בשביל להצליח זה פשוט לא מספיק.


כלים וידע יכולים למנף אתכם ואת הארגון שבראשו אתם עומדים. לכוון. לדייק ולמקד את הפעולות הנדרשות כדי להצליח.

אבל

ההצלחה האמיתית מתאפשרת רק כאשר המנכ"ל או המנכ"לית שבכם תכנסו "ישיבת הנהלה" קבועה עם כל ששת הכובעים שלכם, ותחשבו איפה תרצו להיות בשנה הקרובה, בשנתיים הקרובות..

ואחריה

תעמוד למבחן יכולת ההתמדה, גם ברגעים הטובים, וגם ברגעים הקשים, כשאתם מוצפים בעבודה וכשהטלפון לא מצלצל. גם ברגעים האלה אל תוותרו על עמדת הניהול – הציבו יעדים ברורים לכל מחלקה ב"ארגון" ועקבו אחריהם כל הזמן.


בהצלחה

פוסטים קשורים

הצג הכול

וודאות

bottom of page