G-9Q5QSD1WHY עושים עסק מא' ועד ת' - רואה חשבון | טל לוי דיאמנשטיין יעוץ עסקי ואירגוני
top of page

עושים עסק
- מאמרים

חיפוש

עושים עסק מא' וע ת' – האות ר' - רואה חשבון



מחשבון עט ומשקפיים חדר של רואת החשבון

רואה חשבון


עוד לפני שפתחתי את החברה הראשונה שלי, הייתי אכולת פחדים מהיציאה לעצמאות, לצד הדחף הגדול "לעשות את זה".


ידעתי שאני רוצה להיות עצמאית אבל לא הייתי מספיק מדויקת לעצמי איך בדיוק תראה העצמאות הזאת שלי..


בהתחלה חשבתי לפתוח חנות בגדים, היה לי קונספט מגניב ומקורי (גם היום, עשר שנים אחרי הוא עדיין מגניב ומקורי – נשבעת!) אבל לא הצלחתי ליצור משהו שהיה מספיק ריווחי במודל של חנות אחת.


אחר כך ישבתי עם אבא שלי וחשבנו יחד על מעדניה, כזאת שתביא את שני העולמות של שנינו לידי ביטוי ואת האהבה הגדולה שלנו לאוכל ולאנשים. אפילו הכנו עלויות, חילקנו תפקידים ויצרנו מניפה של מוצרים ובראשם מאפה ערבי עם תרד ובצל, ששנינו התלהבנו ממנו כל כך.


אבל אז החלטנו יחד שעדיף לנו להישאר אבא ובת, ואני זכיתי להכיר שתי חברות נפלאות שבזכותן צמחו לי כנפיים.


ההורים שלי, עצמאיים בכל רמ"ח איבריהם, כמעט כל שנותיהם הבוגרות ציידו אותי בהרבה תשוקה לעולם הזה, בהרבה ניסיון מעשי מגיל צעיר מאד, ובעצה אחת שאני מברכת עליה כבר כמעט עשור – והיום אני מנצלת את ההזדמנות לשתף אותה עם כל מי שאפשר: "לא משנה מה תעשי בסוף - תעשי את מה שאת יודעת הכי טוב שלך, הם אמרו לי, ואף פעם אל תחסכי על אנשי מקצוע טובים".

אז חיפשנו אשת מקצוע שמבינה במספרים, וככה הכרתי את ליאת גיא – רואת החשבון שלי.

דרך ארוכה אנחנו עושות יחד. היא ואני. מהצעדים הראשונים שלי ועד היום.

הרבה פעמים אנחנו לא מסכימות על דברים. הרבה פעמים אנחנו מתלבטות יחד על העסק של עצמי. אבל דבר אחד ברור, כל אחת מאיתנו עושה את מה שהיא הכי טובה בו.


היום, אני פוגשת הרבה מאד בעלי ובעלות עסקים שמוטרדים מהרבה מאד דברים. והשאלה החשבונאית היא כמעט תמיד חלק גדול מהסוגיה שמטרידה אותם – חלק לא ממש יודעים כמה הם מרוויחים. חלק יודעים ואז מגלים להפתעתם כל מיני סעיפים שהם בכלל לא חשבו עליהם, או לא לוקחים בחשבון דברים שמחכים להם מעבר לפינה. חלק לא בטוחים איך נכון לבנות תקציב. חלק מתמחרים לפי כיוון הרוח. וחלק, לא קטן, מפחדים לגדול. כן. מפחדים לגדול. להפוך לעוסק מורשה, להפוך לחברה בע"מ.

הגדילה היא צעד עם משמעות ומחוייבות, וזה מפחיד ...

אז, ליאת ואני הכנו פה כמה טיפים קטנים. מאד כלליים. חלק שלי. חלק שלה. רק נסייג ונגיד שטיפים של יועצת ארגונית ורואת חשבון (מוכשרות ומקצועיות ככל שיהיו) זה יפה למאמר באתר, ובעיקר כדי שיהיה רגע מושג על מה מדברים. אבל בפועל, ללא ייעוץ פרטני וניתוח אישי של העסק שלך, זה יהיה מאד לא אחראי לפעול. קצת כמו לקחת אבחנה מד"ר גוגל ולהכנס איתה לחדר ניתוח.

אז הנה הטיפ הכי חשוב – להתייעץ

בשלב הראשון שווה להתייעץ עם רואה חשבון, טרם פתיחת התיק, על מנת להחליט אם כדאי לפתוח עוסק פטור או מורשה. גם אם לא מתכוונים לשכור את שירותיה/ו, שווה לבקש פגישת התייעצות בתשלום, כדי להבין לעומק את האפשרויות ואת ההשלכות של כל אחת מהאפשרויות.


ראשית, יש העוסקים במקצועות שלא יכולים לפתוח תיק עוסק פטור, גם אם הם מאד רוצים, כגון: אדריכלים, פסיכולוגים, עורכי דין וכו'. (על פי רשימה סגורה המופיעה בתקנות מע"מ).

מי שמגדיר את העסק שלו במשרדי מע"מ כעוסק במקצועות הרשומים בתקנה, יאפשרו לו לפתוח עוסק מורשה בלבד.


במקרים רבים כן קיימת לעוסק האפשרות לבחור איזה סוג של תיק לפתוח (מורשה / פטור), למי מכם שרק משתעשע ברעיון של פתיחת עסק, תוך רצון לשלב עם עבודה במשרה מלאה / חלקית, או מתוך רצון להבין אם באמת התחום מעניין, או אם יש לעסק התכנות, נראה ממבט ראשון שהבחירה בעוסק פטור נכונה.

ואכן, לעוסק פטור ישנם יתרונות רבים:
חשבוניות צבעוניות

פחות ניירת מול רשות המסים, דיווחים שנתיים (ולא דו חודשיים כמו עוסק מורשה)

שכר טרחה של רואה החשבון בטיפול בתיק הוא זול יותר מאשר שכר טרחה לטיפול בתיק עוסק מורשה.

אין צורך לגבות מע"מ מלקוחות, מה שהופך את המחיר שהוא גובה ליותר אטרקטיבי מול המתחרים.

יש עוד יתרונות נוספים אבל אלה המרכזיים.

לצד זה: שני חסרונות בולטים

הראשון הוא שאי אפשר להתקזז על מע"מ ההוצאות של העסק.

לנותני שירותים זה אולי פחות רלוונטי, אבל כל מי שהעסק שלו כולל בין היתר הצטיידות, ימצא את הסעיף הזה משמעותי במיוחד וכזה ששווה הרבה מאד כסף שיכול לסייע מאד בשלבים הראשונים של פתיחת העסק.


השני הוא שהפחד לגדול הופך להיות משמעותי, כי קצת "מתמכרים" למחיר ללא המע"מ, ואז קשה מאד להעלות מחירים.

אני מכירה הרבה מאד מקרים שבהם בעלי עסקים ממש נמנעו מלקחת עבודות נוספות ע"מ שלא לגדול ולהפוך לעוסק מורשה, וזאת נקודה נפוצה מידי כדי שלא נתעלם ממנה.

יש מקרים בהם פתיחת עוסק מורשה היא דווקא כדאית יותר, למשל:

כשלעסק יש הוצאות גבוהות, שאת המע"מ בגינן אפשר לקזז מול המע"מ בגין הכנסותיו. יש לדעת כי גם אם לעוסק המורשה הטרי עדיין אין הכנסות, הוא יוכל לקבל את החזר המע"מ בגין הוצאותיו ישירות לחשבון הבנק.


מקרים בהם הלקוחות של העוסק הם עוסקים מורשים, או חברות, ובעצם אדישים לעובדה כי הוא גובה מע"מ על הכנסותיו (כי הם עצמם מקזזים את המע"מ ששילמו לו). לכן עצם היותו עוסק מורשה בכלל לא פוגעת באטרקטיביות המחיר שהוא גובה.


פעילות של העסק כפטור מול לקוחות גדולים, מציגה אותו כעסק חדש, שמחזור הכנסותיו נמוך, ועלולה לגרום לנזק לו תדמיתי, ולהראות פחות רציני מעמיתיו.


בעיקרון, קיימת אפשרות לעבור מעוסק פטור למורשה, וגם ההפך במקרים מסוימים, אך זה כרוך בפרוצדורה מול משרדי המע"מ, ולא תמיד הם מאפשרים את המעבר בקלות. נציין גם כי עוסק שהופך מפטור למורשה לא יכול לקזז מע"מ בגין הוצאות, שעמד בהם בזמן היותו פטור.

לסיכום, בכל מהלך של פתיחת עסק, אני ממליצה לפנות לאנשי מקצוע,
ולקבל החלטות נכונות שיאפשרו לכם להמריא בקלות יותר. בהצלחה !





פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page