G-9Q5QSD1WHY טל לוי דיאמנשטיין - עושים עסק מ-א' ועד ת' - קבלת החלטות
top of page

עושים עסק
- מאמרים

חיפוש

עושים עסק מ-א' ועד ת' - האות ק' - קבלת החלטות

קבלת החלטות


הרבה יותר קל לבחור סופגניה

פעם.. היה הרבה יותר קל לבחור סופגניה – בלי ריבה, ועם ריבה.


היום. טוב, אני לא צריכה לספר לך... אבל היום לבחור סופגניה זה תהליך קשה ומורכב יותר מלבחור בית.


עם מילוי? רק ציפוי? עם מילוי וציפוי? עם מילוי מתוק או מתוק מאד? משהו מלוח אולי? שברי זהב? שברי בייגל? שברי בייגל מוזהב? מרשמלו? אוראו בחוץ וטעמי בפנים? טעמי בחוץ וריבת חלב בפנים? ....

לכל סופגניה יש שם, מארז משלה, מדף משלה, והכי חשוב – אופי.


ואני, שתמיד תמיד אהבתי את חנוכה, עוד בימי הסופגניה עם ריבה, שאין סיכוי שאוכל בשום מקום חוץ מאשר בסופגניה, מוצאת את עצמי בכל שנה עומדת מבולבלת מאחורי חצאי דלפקי פלסטיק, ומוכרים חסרי סבלנות שמתקשים להכיל את הדילמות שלי.


ובכן, גם בעסקים, בדיוק כמו בסופגניות רק עם הרבה יותר מה להפסיד בנושא,

יש תהליך שלם של קבלת החלטות שבעלי ובעלות העסק מקבלים כמעט 24/7.

בשביל שלא נצא מהחג הזה רק עם הקילוגרמים העודפים, אלא גם עם תובנות חדשות וכלים, ביקשתי מטלי מור הנהדרת (יועצת ומומחית לנושא קבלת החלטות בתחום הניהול העסקי) לנסח יחד מסמך עם כמה טיפים להתנהלות בזירה הזאת (לא של הסופגניות, של העסק).


נתחיל מהסוף - כולנו, בכל מצב, מבצעים בחירות ומחליטים החלטות כל הזמן.

יכולת קבלת החלטות נכונות היא מיומנות מהותית והחדשות הטובות הן שאפשר לשפר אותה. ככל שתהליך קבלת ההחלטות יתבצע נכון יותר, כך נגיע לתוצאות וליעדים הרצויים, בכל תחום בחיינו.


מודעות לשלבי התהליך, לסגנון האישי, לגורמים משפיעים, יחד עם שימוש במודלים מתאימים, שיטות וכלים - מביאים לשיפור ניכר ביכולת קבלת ההחלטות שלנו ובקבלת התוצאות והיעדים הרצויים.


לפני שנתעמק בשאלה איך (והאם ) בכלל אפשר להחליט נכון, נשאל את עצמנו -

מדוע חשוב להחליט נכון?


– אנחנו מחליטים על כל פעולה ופעולה, בכל רגע נתון. אנחנו מונעים ע"י הרצון להגיע ליעד, להגשים מטרה, ולקבל תוצאה רצוייה. החלטות נכונות יגדילו את הסיכויים שנגיע ליעדים שהצבנו.


מה אנחנו מפסידים כשאנחנו מחליטים שלא להחליט?


– במצבים רבים אנחנו לא מקבלים החלטה. זו בעצם החלטה לכשעצמה: להחליט שלא להחליט. מדוע אנו בדפוס הזה? מה הרווחים שיש לנו בכך? אילו מחירים אנו משלמים על חוסר קבלת ההחלטה?


מהי החלטה נכונה?


– החלטה נכונה היא החלטה שקשורה מאוד לאדם, לנסיבות הקשורות בו, בזמן, בסביבה ובמקום בשעה שקיבל את ההחלטה.

פעמים רבות אנו שואפים להחלטה המושלמת, ונוטים לחשוב שהחלטה נכונה היא החלטה מושלמת.

יש לנו חדשות עבורך – אין החלטה מושלמת. גם מומחים לקבלת החלטות לא תמיד מקבלים החלטות מושלמות!


מה הם השלבים של תהליך קבלת החלטה?


לפני קבלת החלטה אנחנו עוברים (בין אם באופן מובחן ובין אם לא..) תהליך שיש בו שלבים קבועים. לעיתים אנחנו עוברים על השלבים מאוד מהר, אפילו ברמה האוטומטית, ולעיתים אנו מתעכבים עליהם. היכרות עם השלבים, ווידוא שאכן אנו עוברים אותם בתהליך וגיוס השותפים המתאימים בדרך – מעלה משמעותית את הסיכוי לקבל החלטה נכונה ולהצליח ליישם אותה (לא פחות חשוב מלקבל החלטה – ליישם אותה).


בתהליך קבלת החלטה מתקיימים השלבים הבאים:
  • זיהוי הקונפליקט/הבעיה,

  • הגדרת יעד מדוייקת,

  • בחינת האפשרויות,

  • איסוף נתונים וניתוחם בהתאם ליעד,

  • בחירת חלופה אחת או שילוב של חלופות,

  • בחינת ההחלטה במבחן התוצאה.


החלטה נכונה תיתן את התוצאה הרצויה. בהחלטה לא נכונה, שלא תביא אותנו ליעד, נמצא את עצמנו חוזרים שוב ושוב על התהליך (או פשוט מתבאסים מאד על התוצאה), במישור העסקי, תהליך כושל של קבלת החלטות (או העדרו) יביא אותנו לצוואר בקבוק שבו נמצא כשלים פעם אחר פעם וברוב המקרים הוא ישפיע לאט לאט על חלקים אחרים בחברה ולמעשה יפנה את המשאבים לכיבוי שריפות מתמיד.


שיפור מיומנות קבלת ההחלטות מחייב אותנו להיות מודעים מאוד לשלושת התחומים הבאים:

סגנונות ודפוסים של קבלת החלטות


ישנם סוגים שונים של קבלת החלטות. לכל אחד מאיתנו סגנונות שונים דומיננטיים יותר או פחות. בכל פעם אנו מקבלים החלטה בסגנון אחר או בשילוב סגנונות.

אין סגנון אחד נכון יותר, יש סגנון שמתאים יותר.

לכל סגנון קבלת החלטות יש את היתרונות והחסרונות שלו וחשוב להכיר אותם, להיות מודעים למה שעומד מאחוריהם ולשאול את עצמנו מה נצטרך לעשות כדי לשפר את סגנון קבלת ההחלטות שלנו.

סגנונות אופיניים:, "מושלם", "דחיין", "טייס אוטומטי", "מרדן", "מרצה", "רוחני", "מתנדנד".

ניתן למצוא סיווגים נוספים לפיהם מחלקים את סגנונות קבלת ההחלטות



השפעת גורמים שונים על קבלת החלטות


בעת קבלת החלטות אנו מושפעים מגורמים שונים, שעשויים להטות את ההחלטה המתקבלת. חשוב להכירם ולדעת את אופן ההשפעה שלהם. נהוג לסווג את הגורמים לרציונליים שקשורים באישיות האדם או בסביבה ולגורמים לא רציונליים בהכרח או בשם המוכר יותר "הטיות".

תחום ההטיות הוא תחום מאד רחב, ומכיל בתוכו סוגים רבים של הטיות מעולמות שונים.


רוב האנשים, ובעיקר בדרגים הבכירים ביותר סבורים שקבלת ההחלטות שלהם רציונלית ומבוססת על נתונים אובייקטיביים, מחקרים רבים בארץ ובעולם מעידים שגם החלטות הרות גורל (אפילו כאלה המתקבלות בחדרי הניתוח) מבוססות על הטיות וחשיבה שאינה רציונלית כלל, ולפיכך, טלי ואני מזמינות אתכם לחקור לעומק את התחום ובעיקר את ההטיות המשפיעות עליך בצורה מובהקת כדי לאפשר לעצמך מרווח מצומצם יותר של טעות.


שיטות, כלים, מודלים לקבלת החלטות נכונות


מחקרים רבים נערכו וכלים, שיטות ומודלים פותחו בעקבותיהם, על מנת לסייע בקבלת החלטות מושכלות אפקטיביות ונכונות יותר, יש הרבה מאד כלים בעולמות האלה, וכל אחד מהם מתאים לסגנון אישיותי אחר, לסגנון עסקי אחר ולסוג ההחלטה המתקבלת וההשפעות שלה,


נזכיר בהקשר הזה ממש על קצה המזלג שני מודלים שחשוב להכיר במימד העסקי.


כלי משמעותי לניתוח ומיפוי חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים במצב נתון, לצורך קבלת החלטה נכונה.


בניית תכנית עבודה וניתוח מתחרים, וכפי שגם טענתי כאן בעבר – כמעט כל החלטה (כן, גם כאלה אישיות מאד) ניתן לנתח על פי המודל הזה, לבצע התאמות בין חלקיו השונים, לתעדף את התחומים לטיפול, ולצאת עם תוצאות מעניינות מאד ברמת התוצר.


מודל ששת כובעי החשיבה:


כאשר לפנינו הצורך בקבלת החלטה מורכבת, ובעיקר בארגונים שבהם ישנו פאנל של מקבלי החלטות, אנו חושבים בשישה סוגים של חשיבה בו זמנית:

  • נייטרלית (מידע),

  • ריגשית,

  • ביקורתית – פסימית,

  • חיובית – אופטימית,

  • יצירתית

  • וניהולית.


המודל מאפשר לנו לחשוב בכל פעם בצורת חשיבה אחת באופן יזום ומכוון, לבודד את צורות החשיבה, ולנטרל את השפעתן זו על זו, לתת מקום לכל אחת, ורק אז לקבל החלטה.


בדרך זו אנו מבטיחים לתת משקל משמעותי ונוכחות לכל צורת חשיבה, ולכל הקולות בחדר, ואז לשקלל בהתאם כדי להגיע להחלטה משותפת וממקום שיוויוני,

ניתן לקיים את המודל גם ביחידים אבל הוא רלוונטי ואפקטיבי יותר לעבודה משותפת.



נחזור לסופגניות,

סופגניות - בחירה קשה

התשובה הנכונה היא שאין באמת החלטה נכונה.


צריך לטעום, כנראה, מהכל בשביל להיות בטוחים ב100%, אבל היי, לא בטוח שזאת תהיה בהכרח החלטה נכונה בהסתכלות רחבה יותר, ולכן, אני נכנעת להטיות ובוחרת כמעט תמיד בזאת עם הפירות יער.


בכל מה שקשור בצד העסקי, אני קצת יותר זהירה, ומשתדלת לקבל החלטות גדולות יותר בצורה מושכלת יותר, כמו גם ללמד את הארגונים שאני מלווה ואת בעלי העסקים את החשיבות בקבלת החלטות ולא רק את המודל.


חג חנוכה שמח!




פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page