G-9Q5QSD1WHY יעוץ ארגוני ועסקי איך תרוויחו סכום של שש ספרות בחמישה חודשים בלבד? | טל לוי דיאמנשטיין יועצת אירגונית ומנחה עסקית
top of page

עושים עסק
- מאמרים

חיפוש

איך תרוויחו סכום של שש ספרות בחמישה חודשים בלבד?



שפנים בכובע - איך תרוויחו סכום של שש ספרות
את התמונה ציירה הבינה המלאכותית של Bing

זה התחיל מהודעת ווטסאפ מהוססת, שתפסה אותי במשמרת ב' שלי כאמא מנדנדת נדנדות בפארק.

היא כתבה שם בקצרה, אני X הגעתי אלייך בעקבות Y ואני אפילו לא יודעת אם תוכלי לעזור לי, אבל אולי אין לי מה להפסיד כבר..

הצעתי שתתקשר למחרת בבוקר ונראה אם יש לי מה להציע ולה מה להרוויח..

היא התחילה את השיחה בהתנצלות, היא לא רוצה לבזבז את הזמן, ולא בטוחה, ולא יודעת, ובכלל, היא כל כך מיואשת שאילולא היא צברה חובות גדולים כל כך, אולי היא כבר הייתה סוגרת הכל והולכת.


לפני כמה חודשים חברה לקחה אותה להרצאת מכירות של יועץ עסקי מפורסם, נקרא לו אבי אפרסמוני, והאמת שהשם לא חשוב במיוחד כי יש לו כפילים כאלה, שרק משלמוע את השם שלהם, יוצאות לי קרניים, ולא, לא מקנאה.. תצטרכו להאמין לי.

בכל אופן היא נכנסה להרצאה, ולרגע הרגישה קצת כמו ילדה בחנות ממתקים.

תביני, היא אומרת, את מגיעה לשם וכל הספרים המבריקים שמספרים סיפור של הצלחה בהישג יד, וכל הדיילים והדיילות מחייכים אליך והאנרגיה, אנרגיה של אמריקה כזה.


ואז הוא נכנס לחדר, החלום האמריקאי בהתגלמותו, סיפור הצלחה מהלך בחליפה מחוייטת, והוא מדבר בול על כל מה שכואב לי, ואני מזהה את עצמי כמעט בכל הדוגמאות..

כל אלו גרמו לי להרגיש שבסוף היום אני יוצאת מכאן אחרת, יהיה לי עסק אחר לגמרי ואני הולכת לשנות את המאזן...


בסוף ההרצאה יש אפשרות לסדנת המשך, למי שמרגיש שהשינוי הזה חייב לקרות לו אבל עדיין רחוק ממנו ביכולות. העלות היא מטורפת, אבל בחלוקה לתשלומים זה נשמע כמו משהו שיכולתי לעמוד בו, ובכלל, כשאת בתוך האירוע הזה, את משוכנעת שאם רק יהיו לך הכלים הנכונים, את מחזירה את ההשקעה בשניה..

אז לקחתי, פרסתי לאלף תשלומים ויצאנו לדרך...

והדרך התארכה.

פה עוד יועץ, פה שינוי תדמיתי ומיתוג, פה קמפיין, פה סדנא,

החובות נצברו, נפרסו בכל פעם לעוד ועוד ועוד תשלומים. בכל פעם, היא אומרת, הרגשתי יותר קטנה ולא מוצלחת, הרגשתי שלא עמדתי בציפיות של בעלי המקצוע שעבדו איתי, ושאני לא מספיק יודעת.

בכל פעם התקשרתי לבטל ואיכשהו מכרו לי חבילה חדשה...

ועכשיו, אני בצומת של להיות או לחדול, הבית לא עומד בזה יותר, בן הזוג שלי לא עומד בזה יותר, אני כשלון, ואני אוהבת מאד את מה שאני עושה, אבל לא אוהבת את מה שנהיה מזה לאורך הדרך, ובעיקר לא מבינה מה עוד אני יכולה לעשות כדי לשנות את המאזן כמו שרציתי לפני כן.

היא לא הראשונה שמגיעה אליי ככה ולצערי כנראה גם לא תהיה האחרונה.

אני מכירה את הדמות, מכירה את כל ההצגות, את כל הספרים, את כל מאמצי השיווק שנעשים מאחורי הקלעים כדי להאכיל את התעשייה המשומנת הזו בעוד ועוד בעלי ובעלות עסקים שמחפשים את המתכון, שרוצים לדעת איך עושים חמש או שש ספרות בארבעה או חמישה חודשים...

ואולי אני קצת יורה לעצמי ברגל,

אבל זה מרגיש לי שאני פשוט חייבת לשים את זה על השולחן ולהגיד את מה שלכאורה הוא מובן מאילו - שבכל מה שקשור להקמה וניהול של עסקים אין ולא יהיו קסמים.

אף פעם, בשום שלב..

אין ולא יכול להיות מתכון אחד גנרי שעובד לכולם,

אין ולא יכול להיות תהליך אחד שיכול להבטיח הצלחה אחת לכולם.

אין יועץ טוב שיכול לעשות את העבודה במקומי,

אין קיצורי דרך,

אין עיגולי פינות,

אין שפנים ואין כובע, אין יועץ או יועצת שיודעים יותר טוב ממך.

אין ולא יהיה.

מה כן יש?

יש אותך.

ואת הסיבה שעומדת מאחורי ההחלטה כבדת המשקל להקים עסק,

את החלום שלך לאיך כל הדבר הזה ייראה כשהוא יצליח..


לפעמים הפיצוח של ההחלטה הזאת הוא בפני עצמו תהליך נפרד, והוא שיהפוך את המניע שלך למנוע חד עם ביצועים גבוהים שמחזיק מעמד לאורך זמן.


יש את היום יום שלך,

רמת התמיכה וההתגייסות של הסביבה, שמעכבת או מקדמת את ההתפתחות של העסק, ויש לה הדנ"א הייחודי שלה והשיטות שלך להרחיק את מי שגוזל ממך משאבים חשובים או לגייס בעלי עניין יקרים.


ויש כל כך הרבה שאלות שאדם צריך לשאול את עצמו קודם שהוא בא לבחון את העסק שלו/ה, והן עמוקות, ואינטימיות

ולפעמים התשובות עליהן קשות מנשוא ויש להן שורשים כמו טיפול פסיכולוגי לפחות.

לא פעם אנשים באים אליי עם רצון גדול לעשות שינוי בעסק,

אני רואה את המבט שלהם כשאני מתחילה עם השאלות שלי..

מבט שאומר בעצם: "מה עכשיו כל השאלות האלה? עזבי אותך תני מתכון... תעשי מה שעשית עם ההוא או עם זאת, תגידי כמה פוסטים לכתוב, מה לכתוב שם, ואיפה?"


לפעמים אני מצליחה לעצור את הרכבת הדוהרת הזאת, ולהסביר שבשבילי זה לכאורה קל לתת הוראות פשוטות, אבל אני מעדיפה שהעסק שלהם יצליח באמת ושהם ילמדו ללכת לבד, וזה עניין מורכב ועדין יותר שדורש משני הצדדים השתהות, התבוננות ונכונות ללמוד דברים חדשים על עצמנו.

עברו מאז השיחה ההיא קצת יותר משלוש שנים,

אני מציצה עליה מפעם לפעם, לפעמים ביוזמתה ולפעמים ביוזמתי, ואני גאה בה. מאד.

היא אולי עוד משלמת את שכר הלימוד על הייעוץ ההוא, אבל היא כבר לא משתמשת בקמפיינים ממומנים והיא עושה צעדים קטנים, זהירים ואמיצים בדרך להפוך להיות מספר אחת בתחום שלה, היא מדוייקת לעצמה וכשהיא מדוייקת אז גם הלקוחות שלה, יודעים בדיוק לאן להגיע וגם מביאים חברים.

ולקינוח עוד טיפ קטן.

בחודש האחרון, משום מה מציפות אותי מודעות ממומנות של אותו יועץ מפורסם, הוא עולה אצלי כמעט בכל יום פעמיים ביום עם חליפה, בלי חליפה, מציע לי ללמוד ממנו את הסודות השמורים לקוסמים מסוגו.

לא שמאד אכפת לי שמישהו מבזבז כל כך הרבה כסף על לספר לי כמה שהוא מוצלח, אבל זה כן גורם לי לתהות, אם השיטה כל כך מצליחה, למה צריך להתאמץ כל כך כדי להביא לקוחות חדשים כשאפשר פשוט לעשות קסם?


חג שמח

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page